Przyprawa korzenna

Składniki

  • kora cynamonu, 60 g
  • całe goździki, 10 g
  • wyłuskany kardamon, 10 g
  • ziele angielskie, 10 g
  • całe gwiazdki anyżu, 5 szt.
  • pieprz czarny w ziarnach, 3 g
  • mielony imbir, 15 g
  • mielona gałka muszkatołowa, 10 g

Sposób przygotowania

  1. Cynamon połamać na mniejsze kawałki. Wrzucić do kielicha blendera. Dodać pozostałe składniki i dokładnie zmiksować. Ci bardziej wytrwali mogą spróbować swoich sił miażdżąc całość w moździerzu, choć nie polecam ;)

1 kg mąki -> 3-4 łyżeczki przyprawy

Omlet pomarańczowy z lodami śmietankowymi

Tak, wiem… lody na śniadanie. Z lekka przegięcie. Nie mam nic na swoje usprawiedliwienie. Ale niczego nie żałuję ;) Omlet był boski. Po wlaniu soku troszkę traci na objętości, za to jest bardzo wilgotny, a całe ciasto przechodzi smakiem pomarańczy. Bardzo polecam :)

Składniki

  • jajka, 2 szt.
  • mąka, 2 łyżki
  • mleko, 3 łyżki
  • skórka z pomarańczy, 1/3 łyżeczki
  • masło do smażenia, 1 łyżeczka
  • sok z 1 pomarańczy
  • miód, 1-2 łyżeczki
  • lody śmietankowe, 3 gałki

Sposób przygotowania

  1. Białka oddzielić od żółtek i ubić na sztywno. Żółtka zmiksować z mąką, mlekiem i i skórką. Na patelni rozgrzać masło. Wylać ciasto. Smażyć na średnim ogniu z obu stron na złoty kolor.
  2. W międzyczasie wycisnąć sok z pomarańczy i wymieszać z miodem. Wlać połowę mieszanki na patelnię z omletem. Syrop powinien zacząć wrzeć. Kiedy cały wchłonie się w ciasto obrócić omlet i wlać pozostałą część płynu.
  3. Złożyć omlet podwijając jego dwa brzegi pod spód. Przełożyć na talerz. Podawać z lodami.

Makaron Nonny Teresy

Przepis pochodzi z najnowszej książki Jamiego Olivera “Jamie gotuje po włosku”. Przeglądając ją od razu wiedziałam, że to będzie pierwszy przepis jaki z niej wypróbuje. Zachwycił mnie prostotą i nietypowym połączeniem składników. Pangrattato czyli chrupiąca bułka tarta jest na tyle aromatyczna i pełna smaku, że makaronu nie trzeba dodatkowo przyprawiać.

Składniki

  • bucatini, 120 g
  • oliwa do smażenia, 3 łyżki
  • bułka tarta, 25 g
  • płatki chili, 1/3 łyżeczki
  • kawałek chrzanu, ok. 2 cm
  • suszone pomidory, 4 szt.
  • czosnek, 1 duży ząbek
  • świeży tymianek, 1 łyżka

Sposób przygotowania

  1. Makaron ugotować wg instrukcji na opakowaniu. Zostawić około 1/3 szklanki wody z jego gotowania.
  2. Na patelni rozgrzać połowę oliwy. Wsypać bułkę, chili i drobno starty chrzan. Smażyć na ostrym ogniu do złotego koloru. Przełożyć do miseczki.
  3. Rozgrzać resztę oliwy na patelni. Wrzucić pomidory z grubsza pokrojone, czosnek i tymianek. Chwilę smażyć. Dodać makaron i wodę z jego gotowania. Dokładnie wymieszać. Przełożyć na talerz i posypać pangrattato.

Drink zielony duch

Składniki

  • blue curacao, 30 ml
  • likier bananowy, 30 ml
  • tequila, 30 ml
  • sok z cytryny, 20 ml
  • sok ananasowy
  • lód

Sposób przygotowania

  1. Wszystkie alkohole wlać do shakera. Wstrząsnąć. Przelać do szklanki. Wrzucić pokruszony lód. Dopełnić sokiem ananasowym.

Ciasteczka bananowo-orzechowe na mące lnianej

Takie wyzwanie mi rzucono – opracować przepis z użyciem mąki lnianej. Muszę przyznać, że nie jest to najłatwiejszy produkt w obróbce. Była próba wykonania naleśników, ale nie poszło najlepiej. W sumie to całkiem do dupy. Z ciasteczkami było już lepiej :)  Generalnie założenie było takie, że ma być zdrowo, z ograniczoną ilością cukru i tłuszczu.

Składniki

  • banany, 200 g (2 średnie)
  • mąka arachidowa, 20 g + 2 łyżki do obtoczenia
  • mąka lniana, 25 g
  • płatki owsiane, 40 g
  • cukier brązowy, 15 g
  • orzechy ziemne, 20 g
  • orzechy włoskie, 20 g
  • gorzka czekolada, 6 kostek

Sposób przygotowania

  1. Banany rozgnieść widelcem, tak aby powstała gładka papka. Dodać mąkę arachidową, lnianą, płatki i dokładnie połączyć. Orzechy i czekoladę posiekać niezbyt drobno. Wsypać do masy i jeszcze raz wymieszać. Z ciasta lepić kulki wielkości orzecha włoskiego. Obtoczyć w mące arachidowej i lekko spłaszczyć. Układać na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia.
  2. Piekarnik ustawić na funkcję góra-dół i rozgrzać do 180 stopni. Ciasteczka piec około 30 minut. Wystudzić na kratce.

Tort bezowy i 6 urodziny bloga!

 

Tak, tak… to już 6 lat! I tradycyjnie, jak co roku, 10 czerwca piekę tort i publikuję post. Tym razem proponuję boski tort bezowy. Pierwszy raz w życiu piekłam bezę. Jestem zadowolona z rezultatów, ale muszę przyznać, że ten tort jest dla miłośników mega słodkich deserów. Jakby tego było mało dodałam nutellę i bitą śmietanę :D Orzeźwienia nadają lekko kwaśne owoce. Generalnie deser nie jest trudny i pracochłonny w przygotowaniu. Tylko beza siedzi dość długo w piekarniku. Oczywiście podczas jej pieczenia nie wolno uchylać drzwiczek piekarnika. Trzeba zostawić ją w spokoju. Tort należy przełożyć kremem tuż przed podaniem. Bardzo polecam :)

Gdybyście nie wiedzieli co zrobić z żółtkami to proponuję przygotować truskawki zapiekane pod koglem moglem.

Składniki

Beza:

  • białka jajek, 6 szt. każde po ok. 40 g
  • szczypta soli
  • drobny cukier, 250 g
  • ocet lub sok z cytryny, 1 łyżeczka
  • mąka ziemniaczana, 1 łyżeczka

Krem:

  • śmietana tortowa 36%, 350 ml
  • śnieżka, 1 opakowanie
  • żelatyna, 2 płatki

Dodatkowo:

  • nutella, 4 łyżki
  • owoce, po garści malin, truskawek i moreli
  • listki mięty

Sposób przygotowania

  1. Białka ubić na sztywno ze szczyptą soli. Stopniowo (po 1 łyżce) dodawać cukier. cały czas miksując Następnie wlać ocet lub sok. Chwilę miksować. Na koniec wsypać mąkę i bardzo delikatnie wymieszać szpatułką. Na niskiej blaszce wyłożonej papierem do pieczenia uformować 2 krążki o średnicy około 20 cm. Aby ułatwić sobie to zadanie można ołówkiem narysować koła na papierze.
  2. Piekarnik rozgrzać do 150 stopni Celsjusza i ustawić na funkcję góra-dół. Włożyć blaszkę na środkową półkę i zmniejszyć temperaturę do 120 stopni. Piec około 2,5 godziny. Następnie wyłączyć piekarnik i uchylić drzwiczki. Bezę zostawić do wysuszenia na kilka godzin lub najlepiej na całą noc.
  3. Śmietanę ubić na sztywno. W międzyczasie przygotować żelatynę wg instrukcji na opakowaniu. Śnieżkę i żelatynę dodać do śmietany. Chwilę miksować.
  4. Jedną bezę ułożyć na paterze. Posmarować połową nutelli i ubitej śmietany. Ułożyć owoce (mniejszą część). Czynność powtórzyć jeszcze raz. Ozdobić miętą.

Pieczone warzywa

Genialne warzywa, które sprawdzą się jako dodatek do mięsa, ale też samodzielne danie. Dobrze smakują z delikatnym sosem jogurtowym. Wystarczy wymieszać pół szklanki jogurtu naturalnego z dwiema łyżkami majonezu, solą, pieprzem i świeżymi lub suszonymi ziółkami. Bardzo polecam :)

Składniki

  • ziemniaki, 4 szt.
  • bakłażan, 1 mały
  • cukinia, 1 mała
  • brokuł, 1/2 szt.
  • oliwa z oliwek, 6-8 łyżek
  • czosnek, 2 ząbki
  • sól, pieprz czarny, papryka ostra, curry
  • bułka tarta, 6-8 łyżek

Sposób przygotowania

  1. Ziemniaki wyszorować i osuszyć ręcznikiem papierowym. Ziemniaki i bakłażana pokroić w grube słupki, cukinię w ćwiartki. Brokuły podzielić na niewielkie różki.
  2. Oliwę wymierzać z przeciśniętym przez praskę czosnkiem i przyprawami. Warzywa dokładnie obtoczyć w marynacie. Dodać bułkę i jeszcze raz dokładnie wymieszać. Położyć na blaszkę wyłożoną papierem do pieczenia.
  3. W międzyczasie piekarnik ustawić na funkcję góra-dół i rozgrzać do 180 stopni. Warzywa piec około 30-40 minut.

Chleb z sałatką pomidorową

Uwielbiam włoską kuchnię :) Takie proste, a takie pyszne! Jedyne o czym trzeba pamiętać to przygotowanie bagietek dzień wcześniej. Muszą być dobrze wysuszone, aby nie rozpadły się podczas smażenia.

Składniki

  • bagietka, 8 kromek
  • pomidory, 2 szt.
  • czosnek, 2 ząbki
  • świeża bazylia, 2 garści
  • oliwa z oliwek
  • pomidorki koktajlowe, 8-10 szt.
  • czerwona cebula, 1/2 szt.
  • ocet winny, 1 łyżka
  • sól, pieprz

Sposób przygotowania

  1. Dzień wcześniej kromki bagietki zarumienić na suchej patelni lub w piekarniku. Zostawić na noc do całkowitego wysuszenia.
  2. Pomidory zmiksować z czosnkiem, garścią bazylii, solą i pieprzem. Pulpę przelać do niskiego naczynia. Położyć w nim bagietkę i zostawić na około 5 minut. Na patelni rozgrzać oliwę. Pieczywo obsmażyć z obu stron, zaczynając od strony nasączonej pomidorami.
  3. W międzyczasie przygotować sałatkę. Pomidorki przekroić na pół. Cebulę pokroić w piórka. Przyprawić solą i pieprzem. Wlać ocet i 3 łyżki oliwy. Całość wymieszać z bazylią.
  4. Na talerzu ułożyć pieczywo i sałatkę.

Przepis autorstwa Chrisa Cosentino pochodzi z magazynu “Jamie”.

Gofry z chałki

FF46BEBE-B07F-4946-A25F-441F429C5762

Totalna rozpusta! W dodatku do przygotowania w 10 minut. Takie trochę oszukane gofry dla leniuchów. Podałam je z serkiem mascarpone o smaku masła orzechowego i konfiturą wiśniową. Pycha!

Składniki

  • chałka, 2 kromki o grubości 3 cm
  • masło, 2 łyżeczki
  • mascarpone, 120 g
  • masło orzechowe, 3 łyżeczki
  • cukier wanilinowy, 1 łyżeczka (opcjonalnie)
  • konfitura wiśniowa

Sposób przygotowania

  1. Nagrzaną gofrownicę posmarować masłem. Włożyć chałkę i zapiekać, aż się ładnie zarumieni. Mascarpone wymieszać z małem orzechowym (użyłam takiego z kawałkami orzechów) i cukrem. Na każdą kromkę układać porcję serka i konfitury.

Grejpfrutowy koktajl z nasionami chia

92B3374D-E1BA-4D7A-B9B7-D8C5BB55811B

Orzeźwiający i oczyszczający koktajl bez dodatku jakichkolwiek substancji słodzących. Lekko kwaśny, boski! Nasiona chia nieznacznie zagęszczają sok, a maliny poprawiają nie tylko walory smakowe, ale również wizualne.

Składniki

  • czerwone grejpfruty, 3 szt.
  • nasiona chia, 4 łyżki
  • mrożone maliny, 200 g

Sposób przygotowania

  1. Z grejpfrutów wycisnąć sok. U mnie wyszło około 400 ml. Wsypać nasiona chia i odstawić do lodówki na 5-6 h lub na całą noc. Lekko rozmrożone maliny zblendować, a następnie połączyć z sokiem.