Zupa cebulowa

zupa cebulowa

Zupa cebulowa czyli francuska zupa biedaków. Gęsta, rozgrzewająca i bardzo sycąca. Zapiekana z grzankami i żółtym serem. Idealna na tę porę roku. Bardzo ważnym etapem jej przygotowania jest karmelizowanie cebuli. Nie możne być przypalona dlatego należy smażyć ją bardzo powoli na delikatnym ogniu. Gotowałam na podstawie przepisu Julii Child (z drobnymi zmianami).

Składniki

  • biała cebula, 500 g
  • masło, 2 łyżki
  • oliwa, 1 łyżka
  • sól morska, 1/4 łyżeczki
  • cukier, 1/4 łyżeczki
  • świeżo mielony czarny pieprz
  • suszony tymianek, 1 łyżeczka
  • białe wino wytrawne, 120 ml
  • mąka pszenna, 1 łyżka
  • bulion drobiowo-wołowy, 1 l

Dodatkowo:

  • bagietka
  • czosnek, 1 duży ząbek
  • ser żółty (może być cheddar), 10 g

Sposób przygotowania

  1. Cebulę obrać i pokroić w piórka. Na patelni rozgrzać masło i oliwę. Wrzucić cebulę. Szklić na średnim ogniu około 20 minut. Przyprawić solą, cukrem, pieprzem i tymiankiem. Smażyć kolejne 10-15 minut. Powinna uzyskać ładny, brązowy kolor.
  2. Karmelizowaną cebulę przełożyć do garnka i wlać wino. Po 5 minutach wsypać mąkę i dokładnie wymieszać. Całość zalać bulionem. Gotować około 30 minut pod przykryciem.
  3. W międzyczasie przygotować grzanki. Bagietkę ukośnie pokroić w plastry o grubości 1,5-2 cm. Piec przez 15-20 minut w piekarniku rozgrzanym do 170 stopni. Następnie wyciągnąć i natrzeć przekrojonym na pół ząbkiem czosnku.
  4. Do każdej miseczki włożyć po 2 kromki. Zalać zupą. Następnie położyć kolejne 2 kromki. Posypać tartym żółtym serem. Zapiekać około 15 minut w temperaturze 200 stopni.

Faszerowana papryka

faszerowana papryka

Składniki

  • papryka czerwona, 6 średnich
  • cebula czerwona, 1 mała
  • czosnek, 2 ząbki
  • oliwa do smażenia
  • mięso mielone wieprzowo-wołowe, 250 g
  • sól, pieprz, papryka słodka i ostra
  • ryż, 50 g
  • fasola czerwona, 1/2 puszki
  • natka pietruszki, 1 mały pęczek
  • jajko, 1 sztuka
  • tarty ser żółty, 6 łyżek

Sposób przygotowania

  1. Papryki umyć i osuszyć. Odciąć górne części (koło 1/4 papryki). Środki wydrążyć. Odcięte części pokroić w kosteczkę.
  2. Cebulę i czosnek drobno posiekać. Zeszklić na oliwie. Dodać mięso. Rozdrobnić widelcem. Przyprawić. Smażyć, aż osiągnie ładny, brązowy kolor.
  3. W międzyczasie ugotować ryż w osolonej wodzie. Odcedzić.
  4. Wymieszać mięso, ryż, fasolę, paprykę i posiekaną natkę pietruszki. W razie potrzeby ponownie przyprawić solą i pieprzem. Kiedy farsz lekko wystygnie połączyć z rozbełtanym jajkiem.
  5. Papryki nadziewać farszem i układać w naczyniu żaroodpornym. Przykryć folią aluminiową.
  6. Piekarnik rozgrzać do 180 stopni. Faszerowane papryki piec przez 20 minut. Ściągnąć folię i piec kolejne 10-20 minut. Zmienić funkcję na grillową. Zapiekać następne 5 minut.

Pancakes na mleku kokosowym z sosem mandarynkowym

pancakes na mleku kokosowym

Coraz więcej osób choruje na nietolerancję laktozy, która znajduje się w niektórych produktach mlecznych. Te placki nie zawierają krowiego mleka. Zastąpiłam je kokosowym, a masło olejem rzepakowym. Myślę, że będą świetną alternatywą dla ludzi cierpiących na to schorzenie.

Składniki

Pancakes:

  • jajka, 2 duże
  • sól, szczypta
  • olej rzepakowy, 30 ml
  • mleko kokosowe, 400 ml
  • proszek do pieczenia, 6 g
  • cukier puder, 50 g
  • mąka pszenna, 300 g

Sos:

  • cukier, 30 g
  • sok z cytryny, 2 łyżeczki
  • mandarynki w syropie, 1 mała puszka
  • syrop z mandarynek, 100 ml

Sposób przygotowania

  1. Białka oddzielić od żółtek. Białka ubić na sztywno z dodatkiem soli. Połączyć żółtka, olej, mleko, proszek do pieczenia, cukier puder i mąkę. Mieszać aż powstanie bardzo gęsta, gładka masa. Na koniec dodać pianę z białek i bardzo delikatnie wymieszać.
  2. Rozgrzać patelnię i zmniejszyć ogień do minimum. Nakładać po 2 łyżki ciasta na 1 placuszek. Smażyć z obu stron na złoty kolor. Z podanych składników powinno wyjść około 12-15 naleśników.
  3. W międzyczasie przygotować sos. Na rozgrzaną patelnię wsypać cukier. Skropić sokiem z cytryny, nie mieszać. Poczekać, aż się rozpuści. Trzeba uważać żeby się nie przypalił. Mandarynki odcedzić. Syrop wlać na patelnię, zamieszać. Chwilkę gotować do momentu, aż zacznie bulgotać i zgęstnieje.
  4. Na talerzach ułożyć po 3-4 placki. Na wierzchu położyć mandarynki. Całość polać sosem.

Lane kluski na rosole

lane kluski na rosole

Gdzieś kiedyś przeczytałam, że aby rosół był smaczny powinien być gotowany na różnych rodzajach mięsa. Nie wiem czy to prawda, ale stosuję tę zasadę. Poza tym mięso powinno być zalewane zimną wodą i długo gotowane na bardzo wolnym ogniu (co najmniej 2 godziny). Ma to sprawić, że rosół będzie klarowny. Dodaję do niego mocno opaloną cebulkę, która zapewnia ładny kolor (kostki rosołowe są zbędne). Tak przygotowany bulion jest świetną bazą do różnego rodzaju zup czy sosów. Ja uwielbiam lane kluski na rosole. Kojarzą mi się z dzieciństwem, kiedy to moja babcia je gotowała.

Składniki

Rosół:

  • skrzydełka z kurczaka, 4 sztuki
  • podudzia z kurczaka, 3 sztuki
  • szyjka indyka, 1 sztuka
  • cielęcina, 20 g
  • wołowina, 20 g
  • marchewka, 2 małe
  • pietruszka, 1 mała
  • seler, 1/4 sztuki
  • cebula, 1 sztuka
  • natka pietruszki, 1 pęczek
  • woda, około 3 l
  • sól morka, świeżo mielony czarny pieprz

Kluski:

  • jajka, 2 duże
  • mąka pszenna, 70 g
  • sól, 1/3 łyżeczki

Sposób przygotowania

  1. Mięso umyć, włożyć do miski, zalać wodą i odstawić na godzinę. Następnie przełożyć do 5-cio litowego garnka. Zalać zimną wodą, tak aby było całe przykryte. Wstawić na wolny ogień. Kiedy się zagotuje, a na powierzchni pojawią się szumowiny wylać wodę i opłukać mięso (jeśli jest to konieczne umyć garnek).
  2. Ponownie zalać mięso zimną wodą, tym razem prawie do pełna. Warzywa obrać i wrzucić do reszty. Cebulę wcześniej mocno opalić na gazie. Dodać razem z pietruszką do rosołu. Na bieżąco zbierać szumowiny, które się pojawią na powierzchni. Gotować pod przykryciem na najmniejszym ogniu 2 godziny (lub dłużej). Rosół nie może wrzeć, musi delikatnie bulgotać. Pod koniec gotowania przyprawić solą i pieprzem.
  3. Następnie wyciągnąć warzywa i mięso. Rosół przelać przez sitko. Jeśli jest taka potrzeba ponownie przyprawić.
  4. W międzyczasie przygotować kluski. Jajka rozbełtać. Wsypać mąkę i sól. Dokładnie wymieszać widelcem lub mikserem. Ciasto powinno mieć luźną, kleistą konsystencję. Wlać na gotujący się rosół. Zamieszać dopiero wtedy, kiedy ciasto z wierzchu się zetnie. Gotować około 2 minut od momentu wypłynięcia klusek na powierzchnię.

Filet z kurczaka pieczony w maśle czosnkowo-tymiankowym

kurczak w masle

Lubię ten sposób podawania kurczaka. Jest prosty i nie wymaga dużego nakładu pracy. A mięso wychodzi super soczyste. Może być serwowany z ziemniakami (praktycznie pod każdą postacią) lub ryżem. Chociaż my najbardziej lubimy go jako składnik kanapek :)

Składniki

  • filet z kurczaka ze skórą, 1 podwójny
  • masło, 30 g
  • czosnek, 8 ząbków
  • świeży tymianek, 1/2 doniczki
  • sól morska, świeżo mielony czarny pieprz

Sposób przygotowania

  1. Kurczaka włożyć do miski, zalać zimną wodą i odstawić na godzinę. Następnie opłukać pod bieżącą wodą i dokładnie osuszyć.
  2. W międzyczasie przygotować masło. Cztery ząbki czosnku obrać i przecisnąć przez praskę. Połowę tymianku drobno posiekać. Masło przyprawić solą i pieprzem. Następnie dokładnie połączyć z czosnkiem i tymiankiem.
  3. Filet ułożyć skórą do góry w naczyniu żaroodpornym. Posmarować masłem. Obok mięsa ułożyć pozostały tymianek i nieobrane, rozgniecione ząbki czosnku.
  4. Piekarnik ustawić na funkcję góra-dół i rozgrzać do 170 stopni. Wstawić naczynie z mięsem. Piec około 40 minut, często podlewając roztopionym masłem. Część ziół i czosnku można ściągnąć z mięsa, aby skórka ładnie się zarumieniła. Pięć minut przed zakończeniem pieczenia wyciągnąć naczynie, filet oprószyć solą. Następnie piekarnik ustawić na funkcję grillową. Po zakończeniu pieczenia mięso przełożyć na deskę i zostawić na 10 minut. Dopiero po upływie tego czasu można rozpocząć krojenie.

Chlebek bananowo-czekoladowy

IMG_5920 1

Chlebek bananowy to rodzaj amerykańskiego ciasta. Bardzo czekoladowe, bardzo bananowe, bardzo wilgotne. Pyszne! Najlepiej smakuje drugiego czy trzeciego dnia. Aby je jeszcze bardziej urozmaicić do środka można dodać orzechy lub suszone owoce.

Składniki

Ciasto:

  • masło, 100 g
  • czekolada gorzka, 100 g
  • mleko, 60 ml
  • cukier, 200 g
  • jajka, 2 sztuki
  • mąka pszenna, 230 g
  • soda oczyszczona, 6 g
  • sól, szczypta
  • banany, 3 dojrzałe

Polewa:

  • czekolada gorzka, 100 g
  • mleko, 2 łyżki
  • miód, 1 łyżeczka

Sposób przygotowania

  1. Masło, czekoladę i mleko rozpuścić w rondelku. Wsypać cukier i wymieszać. Odstawić do wystudzenia. Następnie dodać jajka i zmiksować.
  2. Mąkę, sodę i sól połączyć. Nie przerywając miksowania stopniowo dodawać do masy czekoladowej. Banany rozgnieść widelcem. Wrzucić do ciasta i dokładnie wymieszać. Masę przełożyć do formy o średnicy 20 cm wysmarowanej masłem i obsypanej bułką tartą.
  3. Ciasto piec do tzw. „suchego patyczka” przez około 60 minut w piekarniku rozgrzanym do 170 stopni.
  4. Przygotować polewę: czekoladę, mleko i miód rozpuścić w kąpieli wodnej. Na wystudzone ciasto wylać polewę i równomiernie rozprowadzić.

IMG_5917 1

Przepis pochodzi z bloga Rustykalna kuchnia.

Smażone zielone pomidory

zielone smażone pomidory 2

Składniki

  • zielone pomidory, 2 sztuki
  • sól morska, świeżo mielony czarny pieprz
  • jajko, 1 sztuka
  • bułka tarta, 3 łyżki
  • mąka kukurydziana, 1 łyżka
  • masło, 2-3 łyżki

Sposób przygotowania

  1. Pomidory umyć, osuszyć i pokroić w centymetrowe plastry. Przyprawić solą i pieprzem.
  2. Jajko roztrzepać. Bułkę wymieszać z mąką. Na patelni rozpuścić masło. Zmniejszyć ogień do średniego.
  3. Plastry pomidorów zamoczyć w jajku, a następnie obtoczyć w bułce z mąką. Smażyć z obu stron na złoty kolor.

zielone smażone pomidory 1

Grillowany ser halloumi

grillowany ser haloumi

Taką przystawkę miałam okazję kosztować podczas ostatnich wakacji, które spędziłam na Cyprze. Halloumi to biały, półtwardy ser z dodatkiem mięty. Gdybym miała go do czegoś porównać to powiedziałabym, że w smaku i konsystencji przypomina nasz polski oscypek. Mi najbardziej smakuje na ciepło w towarzystwie owoców.

Składniki

  • rukola, garść
  • oliwa z oliwek, 1 łyżka
  • świeży ananas, 1 plaster
  • ser halloumi, 70 g
  • granat, 1/4 sztuki
  • ocet balsamiczny, 3 łyżki
  • miód, 1/2 łyżeczki

Sposób przygotowania

  1. Rukolę umyć i ułożyć na talerzu.
  2. Patelnię grillową mocno rozgrzać. Posmarować oliwą i troszkę zmniejszyć ogień. Zarumienić z obu stron ananasa i halloumi. Następnie ser pokroić w plastry.
  3. Na sałacie ułożyć ananasa a na nim plastry sera. Posypać pestkami granatu.
  4. W rondelku pogrzać ocet z miodem. Kiedy zacznie gęstnieć ściągnąć z ognia. Polać nim przystawkę. Składniki na 1 porcję.

Drożdżowe racuchy z jabłkami

drożdżowe racuchy z jabłkami

Składniki

  • jajka, 2 duże
  • sól, szczypta
  • cukier, 25 g
  • drożdże instant, 7 g
  • letnie mleko, 250 ml
  • mąka pszenna, 340 g
  • jabłka, 2 sztuki
  • olej/oliwa do smażenia

Sposób przygotowania

  1. Jajka zmiksować z solą, cukrem i drożdżami. Na przemian dodawać mleko i mąkę cały czas mieszając. Ciasto powinno mieć gładką konsystencję bez grudek.
  2. Jabłka obrać. Podzielić na ćwiartki i wydrylować. Następnie pokroić w grubą kostkę i dodać do ciasta. Wymieszać. Miskę przykryć ściereczką i odstawić na około 30-40 minut do podwojenia objętości.
  3. Na patelni rozgrzać sporą ilość tłuszczu. Zmniejszyć ogień do minimum. Nakładać po jednej dużej łyżce ciasta na 1 placuszek. Smażyć z obu stron na złoty kolor. Odsączyć z tłuszczu na ręcznikach papierowych. Podawać posypane cukrem pudrem.

Sałatka z melonem, fetą i winogoronami

sałatka owocowa z fetą

Ciężko nazwać to przepisem. Jest to raczej pomysł na połączenie tych kilku składników, ale tak mnie ono zachwyciło, że postanowiłam się nim podzielić.

Składniki

  • ser feta, ok. 100 g
  • ciemne winogrona, ok. 100 g
  • melon, 1/2 sztuki
  • oliwa z oliwek, 1-2 łyżki
  • sok z cytryny, 1/2 łyżki

Sposób przygotowania

  1. Fetę pokroić w kostkę. Winogrona umyć. Melona obrać i podzielić na 4 ćwiartki. Środek wydrążyć. Połowę melona pokroić w kostkę.
  2. Całość skropić oliwą i sokiem z cytryny. Delikatnie wymieszać.