Chleb z sałatką pomidorową

Uwielbiam włoską kuchnię :) Takie proste, a takie pyszne! Jedyne o czym trzeba pamiętać to przygotowanie bagietek dzień wcześniej. Muszą być dobrze wysuszone, aby nie rozpadły się podczas smażenia.

Składniki

  • bagietka, 8 kromek
  • pomidory, 2 szt.
  • czosnek, 2 ząbki
  • świeża bazylia, 2 garści
  • oliwa z oliwek
  • pomidorki koktajlowe, 8-10 szt.
  • czerwona cebula, 1/2 szt.
  • ocet winny, 1 łyżka
  • sól, pieprz

Sposób przygotowania

  1. Dzień wcześniej kromki bagietki zarumienić na suchej patelni lub w piekarniku. Zostawić na noc do całkowitego wysuszenia.
  2. Pomidory zmiksować z czosnkiem, garścią bazylii, solą i pieprzem. Pulpę przelać do niskiego naczynia. Położyć w nim bagietkę i zostawić na około 5 minut. Na patelni rozgrzać oliwę. Pieczywo obsmażyć z obu stron, zaczynając od strony nasączonej pomidorami.
  3. W międzyczasie przygotować sałatkę. Pomidorki przekroić na pół. Cebulę pokroić w piórka. Przyprawić solą i pieprzem. Wlać ocet i 3 łyżki oliwy. Całość wymieszać z bazylią.
  4. Na talerzu ułożyć pieczywo i sałatkę.

Przepis autorstwa Chrisa Cosentino pochodzi z magazynu “Jamie”.

Gofry z chałki

FF46BEBE-B07F-4946-A25F-441F429C5762

Totalna rozpusta! W dodatku do przygotowania w 10 minut. Takie trochę oszukane gofry dla leniuchów. Podałam je z serkiem mascarpone o smaku masła orzechowego i konfiturą wiśniową. Pycha!

Składniki

  • chałka, 2 kromki o grubości 3 cm
  • masło, 2 łyżeczki
  • mascarpone, 120 g
  • masło orzechowe, 3 łyżeczki
  • cukier wanilinowy, 1 łyżeczka (opcjonalnie)
  • konfitura wiśniowa

Sposób przygotowania

  1. Nagrzaną gofrownicę posmarować masłem. Włożyć chałkę i zapiekać, aż się ładnie zarumieni. Mascarpone wymieszać z małem orzechowym (użyłam takiego z kawałkami orzechów) i cukrem. Na każdą kromkę układać porcję serka i konfitury.

Grzanki z ricottą i warzywami

IMG_0442

Składniki

  • chleb, 3 kromki
  • ricotta, 120 g
  • sól, pieprz, zioła prowansalskie
  • oliwa z oliwek
  • bakłażan, 3 plastry
  • cebula, 1/2 szt.
  • czosnek, 2 ząbki
  • papryka czerwona, 1/2 strąka
  • cukinia, 4 plastry
  • parmezan do posypania
  • bazylia, kilka liści

Sposób przygotowania

  1. Chleb posmarować serkiem. Przyprawić i skropić 2 łyżkami oliwy. Zapiekać przez 10-15 minut w piekarniku ustawionym na funkcji góra-dół i rozgrzanym do 190 stopni.
  2. Bakłażana przyprawić solą i odstawić na 10-15 minut. Kiedy puści soki opłukać wodą i osuszyć ręcznikiem papierowym. Wszystkie warzywa pokroić w drobną kosteczkę.
  3. Na oliwie zarumienić cebulkę i czosnek. Dodać paprykę i cukinię. Smażyć 10 minut. Wrzucić bakłażana i dusić kilka 10 minut. Przyprawić do smaku.
  4. Na każdą grzankę nałożyć farsz. Posypać parmezanem i świeżą bazylią.

Ciastka francuskie z mozzarellą, pomidorami i sosem ziołowym

IMG_0071

Pyszne wytrawne ciasteczka na spodzie z ciasta francuskiego. Fajne połączenie mozzarelli, pomidorów i sosu ziołowego, którego bazą jest olej z pestek dyni i ocet balsamiczny. Sprawdzą się jako przekąska, przystawka czy śniadanie. Najlepiej smakują jeszcze ciepłe.

Składniki

  • ciasto francuskie, 275 g
  • mozzarella, 180 g
  • pomidory podłużne, 3-4 szt.
  • sól, świeżo mielony czarny pieprz
  • tarty parmezan, 1-2 łyżki

Sos:

  • olej z pestek dyni, 4 łyżki
  • ocet balsamiczny, 1 łyżka
  • miód, 1/3 łyżeczki
  • suszone oregano, 1 łyżeczka
  • świeża bazylia, kilka gałązek
  • sól, świeżo mielony czarny pieprz

Sposób przygotowania

  1. Ciasto podzielić na kwadraty. Mozzarellę zetrzeć na grubych oczkach tarki. Pomidory pokroić w plasterki. Na każdy kawałek ciasta położyć po łyżce mozzarelli i 3 plasterki pomidora. Przyprawić solą i pieprzem. Piekarnik ustawić na funkcję góra-dół i rozgrzać do 190 stopni. Ciastka piec przez 15-20 minut.
  2. W międzyczasie przygotować sos. Wymieszać olej, ocet i miód. Dodać oregano i drobno posiekaną bazylię. Przyprawić solą i sporą ilością pieprzu. Dokładnie wymieszać.
  3. Upieczone ciastka podawać posypane parmezanem i polane sosem.

Grzanki z waniliowym mascaropne, truskawkami i miodem

IMG_9970

Składniki

  • angielka, 4 grube kromki
  • mascarpone, 4-5 łyżek
  • cukier z prawdziwą wanilią, 1 łyżeczka
  • truskawki, 8-10 szt.
  • brązowy cukier, 1 łyżeczka
  • likier pomarańczowy, 1 łyżka
  • miód, 1 łyżeczka

Sposób przygotowania

  1. Pieczywo zarumieć z obu stron na suchej patelni.
  2. Mascarpone wymieszać z cukrem. Truskawki umyć i oderwać szypułki. Pokroić w plasterki. Następnie wymieszać z cukrem i likierem. Odstawić na 10 minut.
  3. Każdą kromkę posmarować serkiem, a na wierzchu ułożyć truskawki. Całość polać miodem.

Grzanki z pastą z awokado i pomidorami

IMG_9781 2

Składniki

  • chleb, 3 kromki
  • masło do smarowania
  • awokado, 1 szt.
  • cheddar, 30 g
  • czosnek, 1 ząbek
  • sok z cytryny, 1 łyżeczka
  • sól, pieprz
  • kolorowe pomidorki koktajlowe, 6-8 szt.
  • tarty parmezan, 1 łyżka
  • świeża bazylia, kilka liści

Sposób przygotowania

  1. Jedną stronę kromek posmarować masłem i tą stroną ułożyć na blaszce do pieczenia.
  2. Awokado przeciąć na pół, usunąć pestkę i wydrążyć miąższ. Następnie rozgnieść widelcem. Dodać starty cheddar, przeciśnięty przez praskę czosnek i sok z cytryny. Przyprawić i dokładnie wymieszać. Gotową pastą posmarować chleb. Na wierzchu ułożyć pomidorki pokrojone w plasterki.
  3. Piekarnik ustawić na funkcję gór-dół i rozgrzać do 190 stopni. Grzanki zapiekać przez 10-15 minut. Przełożyć na talerz, posypać parmezanem i listkami bazylii. W razie potrzeby ponownie przyprawić.

Pasta z jajek i sardynek

IMG_9339

Składniki

  • jajka, 2 szt.
  • ser żółty, 50 g
  • sardynki w oleju, 85 g
  • szczypiorek, 1 pęczek
  • majonez, 60 g
  • musztarda, 30 g
  • sól, pieprz

Sposób przygotowania

  1. Jajka ugotować na twardo, wystudzić i obrać. Zetrzeć na grubych oczkach tarki razem z serem. Sardynki odsączyć z oleju i rozdrobnić widelcem. Szczypiorek drobno posiekać. Wszystkie składniki wymieszać z majonezem i musztardą. Przyprawić do smaku.

Bruschetta

IMG_8834

Bruschetta (czyt. brusketta) to włoska przystawka. Bardzo szybka w przygotowaniu. Proste i łatwo dostępne składniki. Boski smak. Bardzo polecam!

Składniki

  • bagietka, 1 mała
  • oliwa ekstra vergine, 3 łyżki
  • czosnek, 2 małe ząbki
  • pomidory, 2 sztuki (użyłam zwykłego i malinowego)
  • szalotka, 1 sztuka
  • ocet balsamiczny, 1 łyżka
  • sól morska
  • świeżo mielony pieprz
  • bazylia

Sposób przygotowania

  1. Bagietkę pokroić na kromki o grubości 1-2 centymetrów. Skropić 2 łyżkami oliwy. Przełożyć do piekarnika ustawionego na funkcję góra-dół. Piec przez 5-7 minut w 190 stopniach. Obie strony grzanek natrzeć ząbkiem czosnku przeciętym na pół.
  2. Pomidory obrać ze skórki, pokroić w kosteczkę, odsączyć z nadmiaru wody. Dodać drobno posiekaną szalotkę i czosnek. Wlać łyżkę oliwy i octu. Przyprawić solą i pieprzem. Wymieszać z poszarpanymi listkami bazylii.
  3. Na każdą grzankę położyć po łyżce pomidorów.

Grzanki z gorgonzolą, gruszką i sosem balsamicznym

IMG_7155 1

Składniki

  • chleb, 4 kromki
  • gorgonzola, 60-80 g
  • gruszka, 1 sztuka
  • ocet balsamiczny, 3 łyżki
  • miód, 1/2 łyżeczki
  • orzeszki piniowe do posypania

Sposób przygotowania

  1. Chleb ułożyć na rozgrzanej patelni grillowej. Kiedy się zarumieni obrócić na drugą stronę. Posypać pokruszoną gorgonzolą. Grillować do momentu, aż spód będzie zarumieniony, a ser się roztopi. Przełożyć na talerze. Gruszkę pokroić w plastry. Położyć na grzankach.
  2. W międzyczasie ocet balsamiczny wymieszać z miodem. A następnie delikatnie podgrzewać w małym rondelku do momentu, aż sos zgęstnieje. Trzeba uważać, aby się nie przypalił.
  3. Grzanki polać sosem i posypać orzeszkami. Dodatkowo gruszkę można wcześniej zgrillować, a orzeszki uprażyć.

Grzanki z szynką parmeńską, grillowaną gruszką i halloumi

grzanki z grillowaną gruszką i halloumi

Składniki

  • bagietka
  • gruszka
  • halloumi
  • szynka parmeńska

Sposób przygotowania

  1. Bagietkę, gruszkę i halloumi pokroić w plastry.
  2. Patelnię grillową ustawić na średnim ogniu. Kiedy będzie rozgrzana ułożyć bagietkę. Grillować z obu stron na złoty kolor. Przełożyć na talerz.
  3. Patelnię oczyścić z okruchów. Delikatnie skropić oliwą. Chwilę poczekać, aż się rozgrzeje. Następnie grillować gruszkę i ser.
  4. Na każdej grzance układać po jednym plastrze gruszki i halloumi oraz kawałek szynki parmeńskiej.