Pieczony omlet ze szparagami i ricottą

IMG_9771

Składniki

  • oliwa
  • szparagi, 3 szt.
  • jajka, 2 szt.
  • mleko, 2 łyżki
  • sól, pieprz
  • szczypiorek, 1/3 pęczka
  • ricotta, 5 łyżeczek
  • tarty parmezan, 2 łyżeczki

Sposób przygotowania

  1. Małe naczynie żaroodporne wysmarować oliwą. Zdrewniałe końcówki szparagów oderwać. Resztę obrać i poktoić na 3 części. Blanszować bardzo krótko we wrzątku. Przelać zimną wodą i przełożyć do naczynia.
  2. Jajka rozbełtać z mlekiem. Przyprawić solą i pieprzem. Dodać posiekany szczypiorek. Gotową mieszanką zalać szparagi. Na wierzchu ułożyć ricottę. Całość posypać parmezanem.
  3. Piec przez 20 minut w piekarniku rozgrzanym do 190 stopni na środkowej półce.

Placki ziemniaczano-cukiniowe

placki ziemniaczano-cukiniowe

Placki ziemniaczane z dodatkiem cukinii i koperku. Można je podawać ze śmietaną / jogurtem (w wersji wegetariańskiej) lub z gulaszem.

Składniki

  • ziemniaki, 450 g
  • cukinia, 300 g
  • jajko, 1 sztuka
  • mąka ziemniaczana, 1-2 łyżki
  • posiekany koperek, 1 łyżka
  • sól, pieprz, gałka muszkatołowa
  • olej do smażenia

Sposób przygotowania

  1. Ziemniaki obrać. Zetrzeć razem z cukinią na grubych oczkach tarki. Dodać jajko, mąkę i koperek. Przyprawić. Wszystko dokładnie połączyć.
  2. Rozgrzać olej na patelni. Nakładać po 2 łyżki farszu na każdy placek. Smażyć z obu stron na złoty kolor.

Tortilla

tortilla

Tortilla czyli placek, którego głównym składnikiem jest mąka pszenna lub kukurydziana. Ja wymieszałam obie. Przy ich przygotowaniu należy pamiętać, aby woda była naprawdę gorąca. Sprawi to, że ciasto będzie miękkie i elastyczne. Tortille smaży się na suchej patelni bardzo krótko. Wystarczy, że zmienią kolor na odrobinę jaśniejszy. Placki te są świetną bazą do innych potraw. W najbliższym czasie postaram się podać przepis na ich wykorzystanie.

Składniki

  • mąka pszenna, 170 g
  • mąka kukurydziana, 170 g
  • gorąca woda, 160 ml
  • oliwa, 2 łyżki
  • sól, 1 łyżeczka

Sposób przygotowania

  1. Wszystkie składniki umieścić w misce. Wymieszać drewnianą łyżką. Następnie wyrabiać ręcznie, aż ciasto osiągnie jednolitą konsystencję.
  2. Masę podzielić na 8 równych części. Każdą uformować w kulę, spłaszczyć i rozwałkować na cienki placek o średnicy 20-23 cm.
  3. Mocno rozgrzać patelnię. Tortillę smażyć z każdej strony po 45-60 sekund.

Przepis pochodzi z bloga Vegazone.

Pancakes na mleku kokosowym z sosem mandarynkowym

pancakes na mleku kokosowym

Coraz więcej osób choruje na nietolerancję laktozy, która znajduje się w niektórych produktach mlecznych. Te placki nie zawierają krowiego mleka. Zastąpiłam je kokosowym, a masło olejem rzepakowym. Myślę, że będą świetną alternatywą dla ludzi cierpiących na to schorzenie.

Składniki

Pancakes:

  • jajka, 2 duże
  • sól, szczypta
  • olej rzepakowy, 30 ml
  • mleko kokosowe, 400 ml
  • proszek do pieczenia, 6 g
  • cukier puder, 50 g
  • mąka pszenna, 300 g

Sos:

  • cukier, 30 g
  • sok z cytryny, 2 łyżeczki
  • mandarynki w syropie, 1 mała puszka
  • syrop z mandarynek, 100 ml

Sposób przygotowania

  1. Białka oddzielić od żółtek. Białka ubić na sztywno z dodatkiem soli. Połączyć żółtka, olej, mleko, proszek do pieczenia, cukier puder i mąkę. Mieszać aż powstanie bardzo gęsta, gładka masa. Na koniec dodać pianę z białek i bardzo delikatnie wymieszać.
  2. Rozgrzać patelnię i zmniejszyć ogień do minimum. Nakładać po 2 łyżki ciasta na 1 placuszek. Smażyć z obu stron na złoty kolor. Z podanych składników powinno wyjść około 12-15 naleśników.
  3. W międzyczasie przygotować sos. Na rozgrzaną patelnię wsypać cukier. Skropić sokiem z cytryny, nie mieszać. Poczekać, aż się rozpuści. Trzeba uważać żeby się nie przypalił. Mandarynki odcedzić. Syrop wlać na patelnię, zamieszać. Chwilkę gotować do momentu, aż zacznie bulgotać i zgęstnieje.
  4. Na talerzach ułożyć po 3-4 placki. Na wierzchu położyć mandarynki. Całość polać sosem.

Drożdżowe racuchy z jabłkami

drożdżowe racuchy z jabłkami

Składniki

  • jajka, 2 duże
  • sól, szczypta
  • cukier, 25 g
  • drożdże instant, 7 g
  • letnie mleko, 250 ml
  • mąka pszenna, 340 g
  • jabłka, 2 sztuki
  • olej/oliwa do smażenia

Sposób przygotowania

  1. Jajka zmiksować z solą, cukrem i drożdżami. Na przemian dodawać mleko i mąkę cały czas mieszając. Ciasto powinno mieć gładką konsystencję bez grudek.
  2. Jabłka obrać. Podzielić na ćwiartki i wydrylować. Następnie pokroić w grubą kostkę i dodać do ciasta. Wymieszać. Miskę przykryć ściereczką i odstawić na około 30-40 minut do podwojenia objętości.
  3. Na patelni rozgrzać sporą ilość tłuszczu. Zmniejszyć ogień do minimum. Nakładać po jednej dużej łyżce ciasta na 1 placuszek. Smażyć z obu stron na złoty kolor. Odsączyć z tłuszczu na ręcznikach papierowych. Podawać posypane cukrem pudrem.

Placki owsiane z pieczonymi śliwkami

placki owsiane

Pyszne placuszki na mące owsianej. Nie zawierają cukru, ale oczywiście można go dodać jeśli wolicie słodkie śniadania. Tym bardziej, że śliwki są dość kwaśne. Koniecznie trzeba je piec pod przykryciem, żeby puściły soki. Jeśli chcecie, żeby jedynie się podgrzały i zachowały swój kształt należy je piec 15-20 minut. Natomiast jeśli mają wyglądać tak jak u mnie czyli mieć konsystencję dżemu trzeba to robić około 30 minut.

Składniki

Placki:

  • jajka, 2 sztuki
  • sól, 1 szczypta
  • serek Bieluch, 150 g
  • oliwa, 1 łyżka + oliwa do smażenia
  • mleko, 150 ml
  • mąka owsiana, 100 g
  • proszek do pieczenia, 1 łyżeczka

Dodatki:

  • śliwki, 10 sztuk
  • brązowy cukier, 2 łyżki

Sposób przygotowania

  1. Białka oddzielić od żółtek. Ubić na sztywno ze szczyptą soli.
  2. Żółtka wymieszać z serkiem, oliwą mlekiem, mąką i proszkiem.
  3. Białka bardzo delikatnie połączyć z pozostałymi składnikami.
  4. Patelnię rozgrzać. Zmniejszyć ogień. Posmarować odrobiną oliwy. Ciasto nałożyć na patelnię – na każdy placek po 2 łyżki. Smażyć z obu stron na złoty kolor.
  5. W międzyczasie umyć i wydrylować śliwki. Ułożyć w naczyniu żaroodpornym skórką do dołu. Posypać cukrem. Naczynie przykryć folią aluminiową. Piekarnik rozgrzać do 200 stopni. Owoce piec 15-30 minut.
  6. Placki przełożyć na talerz. Na wierzchu ułożyć pieczone śliwki.

Fiński naleśnik

fiński naleśnik

Jakie to było dobre! Bardzo delikatne ciasto. Chyba dzięki tak dużej ilości mleka. Moim zdaniem bardziej smakuje jak omlet niż naleśnik. Podczas pieczenia dość mocno rośnie, po wyciągnięciu lekko opada na środku. Podałam go z cukrem pudrem i borówkami amerykańskimi, ale myślę że wszystkie typowe dodatki do naleśników będą pasowały. Od owoców, po dżem i bitą śmietanę.

Składniki

  • jajko, 1 sztuka
  • cukier, 1 łyżka
  • sól, szczypta
  • mąka pszenna, 1/2 szklanki
  • mleko, 250 ml
  • roztopione masło, 30 ml

Sposób przygotowania

  1. Jajko, cukier, sól, mąkę i połowę mleka zmiksować na gładko. Następnie dodać pozostałe składniki i jeszcze chwilę miksować. Wlać do naczynia żaroodpornego o średnicy 20 cm wysmarowanego masłem.
  2. Piekarnik ustawić na funkcję góra-dół i rozgrzać do 180 stopni. Naleśnik piec przez 25-30 minut do momentu, aż wierzch będzie ładnie zarumieniony.

Naleśniki francuskie z mascarpone i truskawkami

naleśniki z mascarpone i truskawkami

Najlepsze naleśniki! Francuskie wg przepisu Julli Child. Cieniutkie i delikatne. Wychodzą za każdym razem. Nawet pierwszy! Tym razem zrobiłam je masą z serka mascarpone i bitej śmietany. Na wierzch ułożyłam świeże truskawki. Mega pyszne połączenie.

Składniki

Ciasto:

  • mąka pszenna, 1 szklanka
  • ziemne mleko, 2/3 szklanki
  • zimna woda, 2/3 szklanki
  • jajka, 3 duże
  • sól, 1/4 łyżeczki
  • stopione masło, 3 łyżki + masło do smażenia

Masa:

  • mascarpone, 250 g
  • cukier waniliowy z prawdziwą wanilią, 10 g
  • cukier puder, 1-2 łyżki
  • śmietana kremówka, 250 ml

Dodatkowo:

  • truskawki, 500 g
  • cukier, 1 łyżka

Sposób przygotowania

  1. Wszystkie składniki na ciasto zmiksować. Gotową mieszankę włożyć do lodówki na pół godziny.
  2. Truskawki umyć i oderwać szypułki. Pokroić w plasterki. Zasypać cukrem i odstawić na pół godziny, aby puściły soki.
  3. Mascarpone krótko miksować z cukrami. Śmietanę ubić na sztywno. Stopniowo dodawać do serka i miksować (ale niezbyt długo) do uzyskania gładkiej masy.
  4. Patelnię ustawić na średnim ogniu. Kiedy się nagrzeje posmarować niewielką ilością stopionego masła. Naleśniki smażyć krótko z obu stron.
  5. Każdy lekko wystudzony placek smarować masą. Złożyć na cztery. Na wierzchu ułożyć truskawki.

Gofry bez jajek

wegańskie gofry

Miałam straszną ochotę na gofry. Niestety zabrakło mi jajek. Zrobiłam bez. Wyszły pyszne. Chyba nawet lepsze niż te z jajkami. Bardziej chrupiące.

Składanki

  • maślanka, 2 szklanki
  • mąka pszenna, 2 szklanki
  • cukier, 2-3 łyżki
  • proszek do pieczenia/soda, 2 łyżeczki
  • oliwa, 4 łyżki
  • woda, 2 łyżki
  • skórka otarta z 1 pomarańczy

Sposób przygotowania

  1. Wszystkie składniki dokładnie zmiksować. Gofrownicę mocno rozgrzać. Posmarować oliwą. Wlać ciasto, po 1 chochelce na gofra. Piec około 5-7 minut. Z podanych składników powinno wyjść 6-7 gofrów.

Omlet ze szpinakiem i suszonymi pomidorami

omlet ze szpinakiem i suszonymi pomidorami

Składniki

  • jajka, 2 sztuki
  • mleko, 3 łyżki
  • mąka, 2 łyżki
  • soda, 1 szczypta
  • sól, pieprz
  • szalotka, 1 mała
  • czosnek, 2 ząbki
  • szpinak, 1 garść
  • suszone pomidory, 3 sztuki
  • oliwa z suszonych pomidorów, 2 łyżki

Sposób przygotowania

  1. Białka oddzielić od żółtek, a następnie ubić na sztywno. Żółtka, mleko, mąkę, sodę i przyprawy wymieszać. Bardzo delikatnie połączyć z pianą z białek.
  2. Na oliwie zeszklić drobno pokrojoną szalotkę i czosnek. Dodać umyty i osuszony szpinak. Dusić, aż zwiędnie. Wrzucić pokrojone w kosteczkę pomidory. Chwilę podgrzewać.
  3. Zalać masą jajeczną. Smażyć z obu stron na złoty kolor.